6 jan. 2012

#5månaderkvarattleva

En god vän till mig ligger just i detta nu på Sahlgrenska och kämpar mot en envis leukemi. Han är bara något år äldre än mig, men kan inte äta annat än rinnande, aldrig sova tills han blir utvilad. Yacob, som han heter, är oförmögen att för ens en sekund stänga av den försvagande sjukdomen. Han äter, andas, lever cancer. Varje regnskur känns som cancer, solskenet i ögat också. När besökare kommer och går ligger han kvar på sin sjukhusbädd. Min vän är en kämpe, han läser fortfarande samma saker han läste när han var frisk. Ler fortfarande som han log när han är frisk och är fortfarande densamma inuti. Långt ifrån allting är förändrat. Långt ifrån allting är förlorat.

Yacob skrev idag på Twitter om vad han skulle göra om han hade 5 månader kvar av livet. Sedan att han önskade att fler berättade om vad de skulle göra, om de också fick dödsbeskedet om 5 månader kvar.

Jag skulle:
* råna bank på multum och sedan skicka tusenlappar i kuvert till alla i min vita bok.
* bada naken i Mörbyviken (om sommar)
* skriva ett långt dokument om min personlighetsutveckling i livet på engelska. rubrik: character developement
* äta massa grejer ohämmat
* åka till något paradis på jorden. (läs: mocambique)
* söka upp Sarah Jessica Parker och krama henne jättejättemycket
* skriva snälla brev till Ann Heberlein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar