28 jan. 2012

valfri mordgåta ur criminal minds

- Har du druckit? frågade mormor så fort bildörren slog igen varpå jag instinktivt nekade.

Jag dricker ju så sällan, och aldrig mer än två glas. Om det inte är speciellt tillfälle då. Okej, jag kan erkänna att fyra-fem sexor whiskey sour slinker ner. Varannan vecka. Okej, ibland varje vecka? Men inte den här kvällen. Nu var jag nykter, ledsen och utarbetad. jag ville självklart bli behandlad så.

- Men du luktar ju sprit! fortsatte hon, som om hon inför kriminalchefen pekade på en avgörande detalj för att lösa valfri mordgåta ur Criminal Minds. Jag suckar besvärat.
- Ja, jag har druckit. Ett glas vin.

Tystnad spreds sig i bilen. Jävla rök från fabriker svajade i luften och la sig som skrivstil över den gammelrosa himlen. I svarta tygväskan låg resten av vinet. Förbjudet inbjudande glänsande. Dödstrött somnade jag in i baksätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar